Successful industrial testing of MILAN ADT ER

09/04/2008
  • de flag

PR_2008-04-09In line with its development work on MILAN ADT- ER, MBDA has successfully conducted a series of three test firings, further demonstrating the reliability of the new technologies integrated within this new weapon system. The tests involved the new ADT (ADvanced Technologies) firing post, manufactured by MBDA Deutschland/LFK, and the new ER (Extended Response) missile, produced by MBDA France.

The tests, successfully carried out at the DGA’s ETBS (Etablissement d’Expérimentation Technique de Bourges) test site in central France, served to prove certain features of the system, namely operator safety as well as effectiveness over minimum and maximum operating ranges against stationary and moving targets.

The first test served to verify arming distance. Following a strike at a short range of 40 metres, the warhead did not detonate, demonstrating system safety and thereforethe benefits to the operator in such an event. A second test demonstrated the missile’s accuracy over the minimum engagement range of 150 metres. The front and main charges were both triggered with the correct lag time between the two events. With the third test, the objective was to demonstrate system performance against a moving target at the maximum range of 3,000 metres. The missile followed perfectly the sight line which was slaved to the target.

MBDA Deutschland/LFK is responsible for the manufacture of the firing post whilst MBDAFrance is responsible for the production of the missile. Of important note is that the French DGA has acknowledged these successful test firings as part of the French evaluation processof this new weapon system. These tests constituted the final industrial firings prior to evaluation trials which will be carried out by the relevant state authorities.

“These successful industrial trials confirm the high level of reliability of the MILAN ADT-ER guided missile system. We are proud to offer our customers such a powerful system that can be deployed with such precision against a wide range of targets“, said Werner Kaltenegger, Managing Director of MBDA Deutschland/LFK and head of the multinational MILAN ADT-ERprogramme within MBDA.

PR_2008-04-09Dans le cadre du développement du MILAN ADT-ER, MBDA a réussi une série de trois tirs d’essais, nouvelle démonstration de la fiabilité des nouvelles technologies intégrées dans le nouveau système d’arme. Les tests mettaient en oeuvre le nouveau poste de tir ADT (Advanced Technologies) fabriqué par MBDA Allemagne/LFK et le nouveau missile ER (Extended Response) produit par MBDA France.

Les tests réalisés avec succès sur le site d’ETBS (Etablissement d’ Expérimentation Technique de Bourges) de la DGA en Région Centre étaient destinés à évaluer les capacités du système d’arme en matière de sécurité du tireurainsi que les performances à distance de combat minimum et engagement maximum sur cibles fixes et mobiles.

Le premier test avait pour but de vérifier la distance d’armement. A la distance courte de 40 mètres la charge militaire ne détonna pas, démontrant ainsi la sécurité dont bénéficie le tireur dans un tel cas. Le deuxième test démontrait la précision du missile au-delà de la distance d’engagement minimum de 150 mètres. La charge avant et la charge principale se déclenchèrent enrespectant le temps de décalage entre les deux événements. Un troisième test avait pour but de démontrer la performance contre une cible en mouvement à la distance maximale de 3 000 mètres. Le missile vola parfaitement sur la ligne de visée asservie elle même à la cible.

MBDA Allemagne/LFK produit le poste de tir alors que MBDA France fabrique le missile. Il est à souligner que la DGA a pris connaissance de la réussite de ces tirs dans le cadre de l’évaluation française du nouveau système d’arme. Ces tests marquaient les derniers tirs industriels avant les tirs d’évaluation qu’effectueront les autorités étatiques.

« Ces tirs industriels réussis confirment la grande fiabilité du système de missile guidé MILAN ADT-ER. Nous sommes fiers d’offrir à nos clients un système d’arme aussi puissant et précis contre une large panoplie d’objectifs », a déclaré Werner Kaltenegger, Managing Director de MBDA Allemagne/LFK et responsable du programme multinationale MILAN ADT-ER de MBDA.

PR_2008-04-09MBDA hat im Rahmen der Entwicklungsarbeiten für MILAN ADT-ER mit drei erfolgreichen Testschüssen die Zuverlässigkeit aller neuen, eingesetztenTechnologien nachgewiesen. Bei den Tests wurde die neue Waffenanlage ADT (ADvanced Technology) von MBDA Deutschland/LFK zusammen mit dem neuen Flugkörper ER (Extended Response) von MBDA Frankreich eingesetzt.

Die drei Schüsse wurden auf dem ETBS Testgelände der DGA in Bourges durchgeführt. Dabei konnten insbesondere die Forderungen der Kunden nach Vorfeldsicherheit für den Schützen, das Funktionieren des Waffensystems bei minimaler Bekämpfungsreichweite und die zuverlässige Bekämpfung stehender und beweglicher Ziele auf maximale Reichweite nachgewiesen werden.

Im ersten Test wurde die Vorfeldsicherheit unter Beweis gestellt. Der Gefechtskopf blieb bei einem Einschlag nach kurzer Distanz (40 Meter) inaktiv, der Schütze somit ungefährdet. Im zweiten Test wurde die Treffsicherheit des Flugkörpers über die minimaleBekämpfungsreichweite von ca. 150 Meter demonstriert. Vor-und Hauptladung wurden ausgelöst, die Verzögerungszeit war in Ordnung. Im dritten Test wurde die Leistungsfähigkeit am beweglichen Ziel über diemaximale Reichweite (3000 Meter) gezeigt. Der Flugkörper folgte der dem Ziel nachgeführten Visierlinie.

Die industriellen Arbeiten werden von MBDA Deutschland/LFK (für die Waffenanlage) und von MBDA Frankreich (für den Flugkörper) durchgeführt. Die erfolgreichen Testschüsse werden von der DGA als Bestandteil der französischen Bewertung anerkannt. Bei den Tests handeltees sich um die letzten industriellen Schüsse vor dem im Mai 2008 geplanten Bewertungsschiessen mit Amtsbeteiligung.

Die erfolgreiche Industrieerprobung bestätigt die einzigartige Zuverlässigkeit des deutsch-französischen Lenkflugkörpersystems MILAN ADT-ER. Wir sind stolz darauf, unseren Kunden ein so leistungsfähiges System anbieten zu können, das gegen ein breites Zielspektrum eingesetzt werden kann“, erklärte Werner Kaltenegger, Geschäftsführer LFK GmbH/MBDA Deutschland und länderübergreifender Gesamtverantwortlicher für MILAN ADT-ER in der MBDA.

PR_2008-04-09Nell’ambito del programma di sviluppo del MILAN ADT-ER, MBDA ha completato con successo una serie di tre test di lancio, che negli ultimitempi hanno dato prova dell’affidabilità di ciascuna delle nuove tecnologie integrate del sistema d’arma. Per le prove sono state utilizzate le nuove postazioni di fuoco dell’ADT (Advanced Technology), realizzate da MBDA Germania/LFK, ed i nuovi missili ER (Extended Response) prodotti da MBDA Francia.

Le prove di tiro sono state effettuate all’ETBS (Etablissement d’Expérimentation Technique de Bourges) il centro test della DGA che si trova nella regione centrale della Francia. Tali test sono risultati particolarmente utili per comprovare che il sistema d’arma soddisfa appieno le richieste del cliente, in merito alla distanza di armamento (arming distance) e quindi alla sicurezza per il tiratore, alla funzionalità relativa ad una distanza di combattimento minima ed in merito all’ingaggio, assolutamente affidabile, di obiettivi fissi o mobili che si trovano ad unamassima distanza.

Il primo test aveva lo scopo di verificare la distanza di armamento del missile. Dopo un volodi breve durata (40 metri) la testata non è esplosa e dunque non ha rappresentato una minaccia per il tiratore. Grazie al secondo test si è potuta invece dimostrare la precisione del missile per un raggio minimo di ingaggio, di 150 metri circa. Sono state sparate con il giusto intervallo di tempo, sia la carica posta nella parte anteriore del missile, che quella principale. Con il terzo test sono state comprovate le prestazioni contro un obiettivo in movimento ad un raggio massimo di 3000 metri. Il missile ha seguito la linea di mira effettuata dal bersaglio.

L’attività industriale relativa al MILAN ADT-ER è di competenza di MBDA Germania e LFK (per la postazione di tiro) e di MBDA Francia (per il missile). La cosa più importante è che la DGA francese abbia riconosciuto l’esito positivo dei lanci test nell’ambito del processo di valutazione della Francia. Tali test erano di fatto gli ultimi lanci industriali prima delle prove di valutazione,che prevedono la partecipazione di rappresentanti del governo.

Werner Kaltenegger, Managing Director di MBDA Germania/LFK e responsabile di MBDA per il Milan ADT-ER a livello multinazionale ha dichiarato: “Questa serie di test,che si sono conclusi con esito positivo, confermano la particolare affidabilità del MILAN ADT-ER, il sistema missilistico guidato, di produzione franco-tedesca. Siamo fieri dipoter offrire ai nostri clienti un sistema di tale efficacias, che può essere impiegato contro obiettivi di diverso tipo”.