Successful first end to end firing of MBDA naval cruise missile (MdCN) in its submarine configuration

25/10/2012
PR_2012-10-25
© DGA Essais de missiles

The French DGA (Direction Générale de l’Armement) has successfully carried out the first end to end firing of the MdCN (Missile de Croisière Naval or naval cruise missile) in its submarine version. This fourth development firing of the missile manufactured by MBDA took place from a platform representing a submerged submarine at the DGA’s Levant missile test center located in the Var region of southern France on 24th October 2012.

All test objectives were successfully achieved, notably the validation of the GPS guidance mode in the terminal phase. This follows on from the validation of the infrared guidance mode which was achieved during the last firing which took place on 9th July 2012. MdCN will equip the French Navy’s multi-mission frigates (FREMM) as of 2014 and its Barracuda submarines in around 2017.

With its range of some several hundred kilometers, MdCN is able to strike targets deep within enemy territory. Embarked on warships positioned safely on-station for extended periods in international waters, either overtly (surface frigates) or discretely (submerged submarines), MdCN is ideal for missions calling for the destruction of strategically high value infrastructure targets.

MBDA was awarded the MdCN contract by the French DGA at the end of 2006.

Source: DIRECTION GÉNÉRALE DE L’ARMEMENT

PR_2012-10-25
© DGA Essais de missiles

La direction générale de l’armement (DGA) a réalisé avec succès le premier tir complet d’un Missile de croisière naval (MdCN) en version sous-marine le 24 octobre 2012. Ce quatrième tir de développement du missile construit par MBDA a été effectué sur le site du Levant (Var) du centre « DGA Essais de missiles », depuis une plate-forme immergée représentative d’un lancement à partir d’un sous-marin en plongée.

Tous les objectifs ont été atteints, notamment la validation de la phase terminale en mode de guidage GPS, qui vient compléter la validation du mode de guidage infrarouge, acquise lors du tir précédent (9 juillet 2012). Le MdCN équipera les Frégates multi-missions (FREMM) à partir de 2014  et les sous-marins Barracuda à l’horizon 2017.

Doté d’une portée de plusieurs centaines de kilomètres, le MdCN est destiné à frapper des objectifs situés dans la profondeur du territoire adverse. Embarqué sur des bâtiments de combat positionnés, de façon prolongée, à distance de sécurité dans les eaux internationales, ostensiblement (frégates en surface) ou discrètement (sous-marins en plongée), le MdCN est adapté à des missions de destruction d’infrastructures de haute valeur stratégique.

La DGA a notifié le marché MdCN à la société MBDA fin 2006.

Source: DIRECTION GÉNÉRALE DE L’ARMEMENT