SCALP NAVAL gets ready for its first firing

29/10/2008

PR_2008-10-29SCALP Naval has just completed its series of aerodynamic trials at ONERA’s wind tunnel facility in Modane, France. This milestone was achieved less than two years after the French DGA (Délégation Générale pour l’Armement) notified the development contract for its MdCN Naval Cruise Missile programme in December 2006.

The year 2008 has been especially rich in technical events for the programme. It started with a preliminary design review during which several system aspects were validated with the national client, notably: the general architecture of the missile; its launch platform interfaces (surface vessel vertical launch and submarine torpedo-tube launch); mission planning as well as the range of activities leading up to the next milestone, namely the detailed design concept.

During the course of the year, several partial trials were also carried out on the principal components of the vertical launch container and of the watertight submarine-launch capsule as well as on the warhead.  The principal sub-assemblies of the Microturbo TR50 turbojet, which will provide missile propulsion during cruise phase, have also been tested. A distinctive feature of the turbojet motor is its endurance, required to provide the missile’s very long range.

Most recently, the first test at system level was carried out at the DGA’s Centre d’Achèvement et d’Essai des Propulseurs et Engins (CAEPE) near Bordeaux on 2nd September 2008. This involved a test firing of a missile mock-up fitted with the booster system within the Sylver A70 vertical launcher as a contribution towards eventual launcher qualification with regard to its safety aspects. Sylver A70 is being provided by DCNS under the prime-contractorship of MBDA within the FREMM integration contract.

These partial trials have prepared the way for the first firings of SCALP Naval which will take place from 2009 onwards. These test firings will be in both launch configurations, namely from the Sylver A70 launcher in its FREMM frigate configuration and from a submarine launch system in a Barracuda submarine configuration.

The Livre Blanc, France’s defence and national security planning document published in June 2008, reaffirmed the priority conferred on the MdCN programme to provide the French Navy with a new, precision deep-strike capability from its FREMM frigates as of 2013 and from its Barracuda submarines as of 2015.

PR_2008-10-29Près de deux ans après la notification par la Délégation générale pour l’Armement en décembre 2006 de son contrat de développement, le programme de missile de croisière MdCN (Scalp Naval) vient de terminer l’ensemble de ses essais aérodynamiques à la soufflerie de l’ONERA à Modane.

L’année 2008 a été particulièrement riche en événements techniques pour le programme. Elle a débuté par une revue de définition  préliminaire au cours de laquelle ont été validés avec le client étatique, l’architecture générale de la munition, ses interfaces avec la plate-forme de tir (lance-missile vertical pour bâtiment de surface, tube lance-torpille pour sous-marin), sa préparation de mission, ainsi que l’ensemble des activités à venir jusqu’au prochain jalon de conception détaillée.

Dans le courant de l’année, de nombreux essais partiels ont également été effectués sur les principaux composants du conteneur de tir vertical comme sur ceux de la capsule étanche de tir sous-marin ou encore sur la charge militaire. Les principaux sous-ensembles du turboréacteur TR 50 de Microturbo, qui assurera la propulsion du missile en régime de croisière, ont également été testés. Ce moteur se distingue en effet par l’endurance qui lui est demandée pour conférer une très longue portée au missile.

Dernièrement, le premier essai au niveau système a été effectué le 2 septembre au Centre d’achèvement et d’essais des propulseurs et engins (CAEPE) de la DGA près de Bordeaux. Il s’agissait d’un essai consistant en un tir du booster avec le missile retenu dans son lanceur vertical Sylver A70 construit par DCNS sous maitrise d’œuvre MBDA dans le cadre du contrat d’intégration FreMM. L’essai visait à contribuer à la qualification du lanceur pour les aspects de sécurité.

Ces essais partiels permettent de préparer les premiers tirs du Scalp Naval qui auront lieu à partir de 2009 dans ses deux configurations depuis le lanceur Sylver A70 dans sa configuration pour frégate FREMM et depuis un pas de tir sous-marin dans sa configuration pour sous-marin Barracuda.

Le Livre Blanc sur la défense et la sécurité nationale publié en juin dernier réaffirme la priorité donnée au programme MdCN pour conférer à la Marine nationale une capacité nouvelle de frappe de précision dans la profondeur, à partir de 2013 sur ses frégates FreMM et de 2015 sur ses sous-marins Barracuda.