Rheinmetall and MBDA to develop high-energy laser effector system for the German Navy

08/08/2019
  • gb flag
  • de flag

Düsseldorf / Schrobenhausen. Rheinmetall and MBDA Deutschland have agreed to collaborate in the high-energy laser effectors domain. The two companies intend to construct, integrate and test a laser demonstrator for the German Navy’s corvette K130.

Capable of engaging targets at the speed of light with extreme precision and minimal collateral damage, lasers constitute a whole new dimension in defence technology. Now, for the first time ever, this capability is to be investigated under quasi-operational conditions using a demonstrator installed onboard a German corvette. The details and division of responsibilities between the two companies will be determined as soon as the performance specification is made available by the Federal Office for Bundeswehr Equipment, Information Technology and In-service Support, Germany’s military procurement agency.

Looking ahead to the joint project, Peter Heilmeier, Head of Sales and Business Development at MBDA Deutschland GmbH, notes that “cooperation between Rheinmetall and MBDA will be particularly beneficial for the Bundeswehr. Both companies will be leveraging their respective special strengths to make this German Navy project a resounding success.

Werner Krämer, Managing Director of Rheinmetall Waffe Munition GmbH, sums up the venture as follows: “We’re going to be cooperating very closely to put the military potential of laser technology to work for the Bundeswehr, boosting its operational readiness and combat effectiveness. Compared to other countries, too, our two companies possess extraordinary capabilities. Lasers offer new tactical possibilities on land, at sea and in the air. In partnership with the German Navy, we want to press ahead with this new technology.

Düsseldorf / Schrobenhausen. Rheinmetall und MBDA Deutschland bündeln ihre Kompetenzen im Bereich Hochenergie-Lasereffektoren in einer Arbeitsgemeinschaft. Die Unter­nehmen wollen gemeinsam einen Laserdemonstrator für die Korvette K130 der Deutschen Marine bauen, integrieren und testen.

Laser stellen eine neue Generation von Verteidigungssystemen dar, die Ziele in Lichtgeschwindigkeit, mit hoher Präzision und geringstmöglichem Kollateralschaden bekämpfen können. Ein Demonstrator dieser Fähigkeit soll nun erstmals auf einer deutschen Korvette unter einsatznahen Bedingungen untersucht werden. Die Details und damit auch die Aufgabenteilung zwischen beiden Unternehmen werden festgelegt, sobald die Leistungsbeschreibung des Bundesamts für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr vorliegt.

Mit Blick auf die vereinbarte Zusammenarbeit sagte Peter Heilmeier, Leiter Vertrieb und Geschäfts­entwicklung MBDA Deutschland GmbH: „Von der Zusammenarbeit zwischen Rheinmetall und MBDA profitiert insbesondere die Bundeswehr. Beide Unternehmen werden ihre jeweiligen Stärken einsetzen, das Projekt im Sinne der Deutschen Marine zum Erfolg zu führen.

Werner Krämer, Geschäftsführer der Rheinmetall Waffe Munition GmbH: „Wir werden in einer engen Kooperation gemeinsam daran arbeiten, die Lasertechnologie für die Verteidigungsbereitschaft der Bundeswehr und für den operativen Einsatz verfügbar zu machen. Auch im internationalen Vergleich haben unsere Unternehmen hier herausragende Kompetenzen. Laser bieten neue Möglichkeiten zu Wasser, zu Land und in der Luft. Gemeinsam mit der Deutschen Marine wollen wir diese neue Technologie vorantreiben.

> Press contact