MBDA starts work on French munitions demilitarisation facility

14/11/2012
PR_2012-11-14
© MBDA

On Wednesday, 14th November, Antoine Bouvier, the Chief Executive Officer of MBDA, laid the first stone of France’s future  demilitarisation facility which is to be built at MBDA’s Bourges Subdray site. Representatives from both the civil and military authorities were present at the event. Before the end of 2013, this facility will become operational  at which point it will be capable of dismantling annually 2,500 tonnes of various types of sensitive munitions, notably missiles. It will permit the maximum recuperation of waste products which will be sorted, re-used or recycled in full accordance with French and European standards. Only those waste elements comprising energetic material will be incinerated in the thermic treatment unit.

This new complex weapons demilitarisation capability will allow MBDA to extend its portfolio of activities and to offer to its military customer base, the full life cycle management of their products from conception through to destruction. Around 12 million euros are being invested in this activity which should create around 20 direct jobs at the Bourges Subdray site.

Marking the occasion Antoine Bouvier stated : ” In championing Europe’s missile sector and as a world leader, MBDA is committed to creating firm and lasting partnerships with its domestic and export customers. These customers are not only looking for guaranteed security of supply and support for their equipment, they are also recognizing more and more the need to ensure the necessary safe treatment of their complex weapons at the end of their service life. With this new industrial installation we are showing our desire to further reinforce the partner relationship that we have with our military customers”.

In constructing this facility, MBDA is responding to France’s desire to establish an industrial capability for dismantling munitions at the end of their life and for this to be done on national territory in order to guarantee the protection of its product confidentiality while always respecting the safety and environmental norms linked with this activity. This commitment was underlined in a contract calling for the destruction of 36,000 complex munitions between now and 2017, a contract which was won by MBDA in November 2011 following a tender issued by NSPA (NATO Support Agency) at the request of the French Ministry of Defence.

PR_2012-11-14
© MBDA

Mercredi 14 novembre, Antoine Bouvier, Chief Executive Officer de MBDA, a posé la première pierre de la future usine  de démilitarisation française sur le site MBDA de Bourges Subdray, en présence des autorités civiles et militaires. D’ici la fin de l’année 2013, cette usine sera opérationnelle et permettra le démantèlement de 2.500 tonnes par an de munitions sensibles de divers types, et notamment des missiles. Elle permettra une récupération maximale des déchets, qui seront ensuite triés, réutilisés ou recyclés  dans le respect des normes françaises et européennes. Seuls les déchets composés de matériaux énergétiques seront traités par combustion dans la future unité de traitement thermique.

Cette nouvelle capacité de démilitarisation de munitions complexes permet à MBDA d’étendre son portefeuille d’activités et de proposer à l’ensemble de ses clients militaires une gestion complète du cycle de vie de leurs produits, depuis leur conception jusqu’à leur élimination. Cette activité représente un investissement de l’ordre 12 millions € et devrait générer une vingtaine d’emplois directs sur le site de Bourges Subdray.

Antoine Bouvier a déclaré à cette occasion : « En qualité de champion européen de la filière missiles, MBDA s’attache à nouer des  partenariats étroits et durables avec ses clients domestiques et export. Ceux-ci veulent non seulement qu’on leur garantisse la sécurité des approvisionnements et du soutien de leurs matériels, mais ils reconnaissent de plus en plus la nécessité d’assurer la sécurité du traitement en fin de vie de leurs armements complexes. À travers cette nouvelle installation industrielle, nous démontrons notre volonté de conforter toujours plus la relation de partenariat que nous entretenons avec nos clients militaires. »

En construisant cette usine, MBDA répond à la volonté de l’État de créer une capacité industrielle de démantèlement des munitions en fin de vie sur le territoire national afin de garantir la protection de la confidentialité des produits, tout cela dans  le strict respect des normes sécuritaires et environnementales liées à cette activité. Cette volonté était inscrite dans le marché portant sur la destruction de 36.000 munitions complexes d’ici 2017, qui a été remporté par MBDA en novembre 2011 suite à un appel d’offres conduit par la NSPA (Nato Support Agency) à la demande du Ministère de la défense français.