MBDA readies SIMBAD-RC for deliveries

26/10/2014
© MBDA S.Deschamps

The SIMBAD-RC ship self-defence system of MBDA has now entered the qualification phase. The first deliveries of series production units will occur in 2015. The SIMBAD-RC is the “remote controlled” variant of the SIMBAD twin launcher system equipped with two ready-to-fire Mistral missiles, already in service with the French Navy and with several navies around the world.

Designed to be the main  air defence system of Fast Patrol Boats and auxiliary ships or a complementary air defence system for corvette/frigate, the SIMBAD-RC is mounted on a stabilized launcher and remotely controlled from the ship’s operations room, where a single operator can control two SIMBAD-RC launcher systems.

The SIMBAD-RC allows the warship self-protection against a wide range of threats ranging from anti-ship missile to FIAC’s.

Started in 2011, the development of the SIMBAD-RC benefits also from a 4thGeneration IR thermal sight, which enables passive detection and identification of targets at long range. Communalities with the previous SIMBAD system infrastructures should allow an easily upgrade to the SIMBAD-RC standard. Up to now, the SIMBAD-RC system has been ordered by two Navies for several dozen units.

Antoine Bouvier, CEO of MBDA, stated : “The SIMBAD-RC programme is a perfect example of MBDA’s strategy aimed at developing land and naval systems at the cutting edge of technology, systems that correspond perfectly to the operational requirements of our customers while at the same time maximizing the efficiency of our missiles. The commercial success of this nascent programme serves as a welcome confirmation of this strategy”.

© MBDA S.Deschamps

Le système d’autodéfense naval SIMBAD-RC de MBDA vient d’entrer en phase de qualification en vue de premières livraisons des matériels de série en 2015. Le SIMBAD-RC est la version opérée à distance du système à double lanceur SIMBAD, équipé de deux missiles Mistral prêts au tir, qui est aujourd’hui en service dans la Marine Nationale ainsi que plusieurs autres Marines à l’export.

Conçu comme moyen de défense antiaérienne principal pour patrouilleurs rapides ou pour les bâtiments de soutien, ou encore comme moyen de défense antiaérienne secondaire pour corvettes et frégates, le SIMBAD-RC est monté sur un lanceur gyrostabilisé et contrôlé à distance depuis le centre opérations du bâtiment d’où un opérateur unique peut commander deux tourelles SIMBAD-RC.

Le SIMBAD-RC offre au bâtiment une protection contre une grande diversité de menaces allant des missiles antinavires jusqu’aux navires d’attaque rapide (FIAC).

Le SIMBAD-RC, dont le développement a été lancé en 2011, bénéficie d’un viseur infrarouge thermique de 4ème génération qui autorise une détection et une identification passives des cibles à longue distance. Les communalités nombreuses avec les infrastructures des SIMBAD actuellement existants rendent aisée la mise à niveau SIMBAD-RC sur les bâtiments déjà équipés. Le SIMBAD-RC a été commandé par deux Marines pour plusieurs dizaines d’unités.

Antoine Bouvier, CEO de MBDA, a déclaré : « le programme SIMBAD-RC s’inscrit dans une politique systématique de MBDA visant à développer des systèmes terrestres et navals à la pointe de la technologie, qui s’adaptent parfaitement aux contextes d’emploi de nos armées clientes, tout en maximisant l’efficacité de nos missiles. Le succès commercial de ce programme naissant nous conforte dans cette démarche. »