MBDA prepares VL MICA land systems for delivery

13/11/2011

PR_2011-11-13While the first VL MICA naval surface-to-air defence systems are being delivered to customers, the production of VL MICA land systems for an export customer is in full swing ready for deliveries starting in 2012. In this respect, the equipment produced and assembled in MBDA’s facilities in France has been deployed at a French Air Force airbase, where the various vehicles will be networked to validate a standard operational configuration.

The French Air Force has already taken part in the VL MICA land programme in 2009 which carried out the technical and operational assessment of the VL MICA demonstrator. This activity was an element of the SALVE (Sol-Air à Lancement Vertical – in English: ground-to-air, vertical launch system) technical demonstrator programme notified to MBDA by the DGA (the French armament procurement agency) in 2005.

MBDA’s Chief Executive Officer Antoine Bouvier declared: “While our customers are receiving their initial vessels equipped with our surface-to-air VL MICA systems, MBDA facilities are currently preparing the land version of the product. The DGA, the armed forces and MBDA have worked in close cooperation, making VL MICA a true industrial success which can already boast four export customers”.

PR_2011-11-13Tandis que les premiers systèmes de défense surface-air VL MICA navals sont aujourd’hui livrés à leurs clients, la production des VL MICA terrestres bat son plein en vue de livraisons qui débuteront en 2012 vers un client export. Dans cette perspective, le matériel produit et assemblé dans les usines françaises de MBDA, a été déployé sur une base de l’armée de l’air française où les différents véhicules seront mis en réseau pour valider une configuration opérationnelle type.

L’armée de l’air avait déjà participé au programme VL MICA terrestre en 2009, en assurant l’évaluation technico-opérationnelle du démonstrateur VL MICA  au titre du projet d’études amont SALVE (Sol-Air à Lancement VErtical) notifié à MBDA par la Direction Générale de l’Armement en 2005.

Commentant l’avancement du programme, Antoine Bouvier, Chief Executive Officer de MBDA, a déclaré : « à l’heure où les clients reçoivent leurs premiers navires équipés de systèmes VL MICA surface-air, MBDA est en train de préparer dans ses usines la livraison de la version terrestre du produit. Grâce à la coopération étroite entre la Direction Générale de l’Armement, les armées et MBDA, le système VL MICA est aujourd’hui une réussite industrielle qui compte déjà quatre clients export. Ainsi, avec l’Aster et le Mistral, MBDA dispose d’une gamme complète de missiles sol-air. »