MBDA new contract within the MCM-ITP technology programme

12/12/2013
PR_2013-12-12
© Sarraute – MBDA

MBDA has been awarded a contract by the UK MoD’s DSTL (Defence Science and Technology Laboratory) and the French DGA (Direction Générale de l’Armement) to launch a new tranche of research and technology (R&T) under the aegis of the MCM-ITP (Materials and Components for Missiles – Innovation and Technology Partnership) research and technology programme.

Over the last six years, and with an annual budget of approximately €13 million, the programme has supported over 100 state-of-the-art research projects. The partnership community  has developed and now includes over 100 industrial partners, SMEs, research centres and academia in France and the United Kingdom. The unique MCM-ITP business model, which sees industry contributing 50% of the funding, is the benchmark for research and technology development in the defence sector and now continues into a second phase through to 2015 and beyond.

MBDA and the MCM-ITP industrial consortium are now opening an annual call for research proposals, during December 2013. Commercial and academic organisations wishing to participate can visit the MCM-ITP website for further details (www.mcmitp.com).

Commenting on this latest MCM-ITP development, Steve Wadey, MBDA Executive Group Director Technical and Managing Director UK, said:

The principle of the MCM-ITP programme is unique in the Defence sector allowing France and the United Kingdom to collaborate closely in their Research & Technology objectives. At its heart is the drive for innovation and we allocate 30% of the funds to SMEs and public and private laboratories. Preparing the right technologies for the future generation of missile systems with high levels of innovation provides a foundation for a competitive and integrated industrial base in France and the UK.

PR_2013-12-12
© Sarraute – MBDA

MBDA vient de recevoir la notification du contrat portant sur le lancement de nouvelles études dans le cadre du programme MCM-ITP (Materials and Components for Missiles – Innovation and Technology Partnership). Le contrat a été confié à MBDA par les ministères de la défense français et britannique, à travers leurs agences respectives, le DSTL (Defence Science and Technology Laboratory) britannique et la DGA (Direction Générale de l’Armement) française.

Doté d’un budget annuel d’environ 13 millions d’euros, le programme a permis au cours de ces six dernières années de soutenir plus d’une centaine de projets de recherche. Une communauté d’acteurs de la recherche s’est développée autour de ce programme qui fédère désormais une centaine de partenaires issus de l’industrie, de PME, de laboratoires et d’établissements universitaires en France et au Royaume-Uni. Unique en son genre, le programme MCM-ITP, qui s’appuie sur un financement provenant pour moitié de l’industrie, est devenu une référence pour la recherche et le développement technologique dans le secteur de la défense. Le programme entre à présent dans une deuxième phase qui devrait se poursuivre jusqu’en 2015 au moins.

MBDA et le consortium industriel MCM-ITP ont lancé en décembre un nouvel appel à propositions pour l’année à venir. Les entreprise et organismes universitaires qui souhaitent y participer sont invités à consulter le site Web de MCM-ITP pour obtenir de plus amples détails (www.mcmitp.com).

A l’occasion de cette nouvelle étape du programme MCM-ITP, Steve Wadey, directeur exécutif groupe technique de MBDA et directeur exécutif de MBDA UK, a déclaré :

« Le principe du programme MCM-ITP est unique dans le secteur de la défense. Il permet à la France et au Royaume-Uni de travailler en étroite collaboration autour d’objectifs partagés en matière de recherche et de technologie. L’innovation est au cœur de ce processus et nous attribuons 30% des crédits dédiés à ces recherches aux PME et laboratoires publics et privés. En préparant ensemble les technologies qui seront pertinentes pour la prochaine génération de systèmes de missiles, la France et le Royaume-Uni posent les fondations d’une base industrielle compétitive et intégrée.»