MBDA KFK demonstrator successfully tested

• de flag
enforcerlaunch
© MBDA Germany

The KFK missile undertook its first firing demonstration on 19 September 2012 at the military proving grounds in Baumholder, Germany. This demonstrator was tested in the presence of German officials with two successful unguided firings with the missile travelling the planned distance.

Under the project supervision of MBDA Deutschland, MBDA has been financing a Technology Demonstration Programme for around one year with its own resources, supported by various government offices. The missile concept was developed by building on the mission experience of the German Bundeswehr and more generally of lessons learned from recent conflicts. Ongoing military missions have revealed the particular need for a compact, light-weight, low-cost, precision multipurpose weapon that can be transported and operated by a single operator.

The KFK concept is intended as an effective enhancement to existing shoulder-fired infantry weapon systems, delivering highly precise effect against a large target spectrum whilst enhancing gunner protection.

We are pursuing this project drawing on multinational capabilities across MBDA. This multinational approach is particularly interesting in view of the shrinking budgets inEurope’s defence markets. MBDA is breaking new ground here with respect to the rapid, multinational implementation of innovative solutions for international customers” explains Peter Heilmeier, Market and Business Development Director at MBDA Deutschland.

Further KFK test firings are planned for 2013.

enforcerlaunch
© MBDA Germany

KFK-Demonstrator von MBDA erfolgreich getestet

Der KFK (Kleinflugkörper)-Demonstrator ist am 19. September 2012 erstmals getestet worden. Mit zwei erfolgreichen ballistischen Schüssen bestand der Flugkörper auf dem Truppenübungsplatz in Baumholder seine Feuertaufe. Vor den Augen deutscher Amtsvertreter flog er die geplante Distanz.

Seit ca. einem Jahr wird das Technologiedemonstrator-Programm mit Eigenmitteln der MBDA und durch unterschiedliche Amtsstellen finanziert. Das multinationale Programm wird von der MBDA Deutschland geleitet. Das Flugkörperkonzept wurde unter Berücksichtigung der Einsatzerfahrungen der Bundeswehr erstellt. Aktuelle Einsätze der Streitkräfte haben den Bedarf für eine kleine, leichte und preiswerte Präzisions-Mehrzweckwaffe, die von einem einzelnen Operateur transportiert und bedient werden kann, aufgezeigt.

KFK soll schultergestützte Wirksysteme für den Infanteristen sinnvoll ergänzen. Der neue Kleinflugkörper ist sehr leicht, wirkt sehr präzise gegen ein breiteres Zielspektrum und verbessert  so den Schutz des Soldaten im Einsatz.

Wir beziehen bei diesem Vorhaben die multinationalen Fähigkeiten der MBDA ein. Diese multinationale Vorgehensweise ist insbesondere mit Blick auf die sinkenden Budgets auf den europäischen Verteidigungsmärkten interessant. Die MBDA spielt hier eine Vorreiterrolle, was die schnelle, multinationale Umsetzung innovativer Lösungen für die internationalen Kunden angeht“, erklärt Peter Heilmeier, Leiter Markt- und Geschäftsentwicklung der MBDA Deutschland.

Weitere Schießversuche mit KFK/Enforcer sind 2013 geplant.

> Press contact