MBDA Italy and CIRA sign cooperation agreement

15/11/2010

MBDA Italy and CIRA (the Italian Centre for Aerospace Research) have signed a cooperation agreement aimed at advancing in the most effective way the operational skills of each of the two organisations in their respective sectors. This agreement, which is for a three-year term, will be automatically renewed each subsequent three years.

The agreement came about following the identification of possible synergies in the development of general purpose technologies as well as in the conception, development, qualification and use of “Flying Test Beds” through which such technologies and their respective design and integration techniques could be properly validated.

The agreement will deal with various topics, including:

• Composite airframes for subsonic/supersonic applications;
  • Guidance, navigation and control systems and algorithms for next-generation expendable launchers and hypersonic vehicles
  • Composite canisters
  • Composite BMC4I and dual-use modules
  • Anti-ballistic defence to increase personnel safety during operations
  • Hybrid radomes.

MBDA will in due course establish a technical unit at the CIRA to act as the focal point to progress the various projects to be financed.

MBDA Italia ed il Centro Italiano di Ricerche Aerospaziali hanno firmato un accordo di cooperazione per avviare collaborazioni in grado di stimolare efficacemente le capacità operative di ciascuna nei rispettivi settori. La Convenzione avrà durata di 3 anni dalla data della sua sottoscrizione e si intenderà automaticamente rinnovata di triennio in triennio.

La possibile sinergia è stata identificata nello sviluppo di tecnologie abilitanti e nella concezione, nello sviluppo, nella qualifica e nell’utilizzo di dimostratori tecnologici “Flying Test Beds” attraverso i quali le suddette tecnologie e le relative tecniche di progettazione ed integrazione possano venire efficacemente validate.

Oggetto della collaborazione, saranno diversi temi, tra i quali:

• Airframe in composito per applicazioni subsoniche/supersoniche
  • Sistemi ed algoritmi di Guida, Navigazione e Controllo per lanciatori spendibili di prossima generazione e veicoli ipersonici
  • Canister in composito
  • Moduli BMC4I Dual Use in composito
  • Protezioni antibalistiche per incrementare la safety del personale in condizioni operative
  • Radomes Ibridi.

MBDA distaccherà un’unità tecnica presso il CIRA come focal point per la realizzazione dei progetti da finanziare.