DGA orders Exocet Block 3

20/01/2009

PR_2009-01-20At the end of December 2008, the DGA (the French armament procurement agency)  notified MBDA of an order for the conversion of 45 French Navy Exocet MM40 Block2 missiles into the Exocet MM40 Block3 standard.

The conversion will take place at MBDA’s production site in La Selles-Saint-Denis (Loir-et-Cher), for delivery in 2011 and 2012. These missiles will enter service on board the “Horizon” frigates – Forbin and Chevalier-Paul – on which integration work on the associated firing installations was also completed in 2008. In the longer term, the MM40 Block3 will be the principal anti-ship weapon of the multi-role frigates (FREMMs).

The changes required to move to the Exocet Block3 standard are mainly characterised by the turbojet engine which replaces the solid propellant motor of the previous versions, as well as the integration of a latest-generation avionics system which also features a GPS receiver. With these changes, the missile’s operating range is doubled, the missile can now vary its angles of attack against naval targets and can also attack targets in the littoral which have been designated by their by their geographic coordinates.

Following the DGA’s notification, Antoine Bouvier, Chief Executive Officer of MBDA said: “This order is in addition to the three export orders we have received for the Exocet Block3. It confirms the strength of the Exocet family of which around 3,500 units have already been produced in various versions for more than 30 armed forces worldwide”.

PR_2009-01-20La Délégation Générale pour l’Armement (DGA) a notifié à MBDA fin décembre 2008 une commande pour la transformation de 45 missiles Exocet MM40 Block2 de la Marine nationale en missiles Exocet MM40 Block3.

Les missiles seront convertis par MBDA dans son site de production de Selles-Saint-Denis (Loir-et-Cher) pour être livrés en 2011 et 2012. Ces missiles seront mis en oeuvre à partir des frégates « Horizon » – Forbin et Chevalier-Paul – sur lesquelles les travaux d’intégration des installations de tir se sont achevés également en 2008. A plus long terme, le MM40 Block3 constituera l’armement antinavire principal des frégates multi-mission (FREMM).

Les évolutions Block3 de l’Exocet se caractérisent principalement par la présence d’un turboréacteur qui remplace le moteur à propergol solide des versions antérieures, ainsi que par l’intégration d’une avionique de dernière génération également dotée d’un récepteur GPS. Ces modifications doublent la portée du missile et lui permettent de varier les angles d’attaque d’une cible navale ou d’attaquer des cibles situées en zone littorale, désignées par leurs coordonnées géographiques.

Commentant cet événement, Antoine Bouvier, Chief Executive Officer de MBDA a déclaré : « Cette commande supplémentaire s’inscrit à la suite de trois commandes export récentes pour l’Exocet Block3 et confirme la dynamique de la famille Exocet déjà produite à près de 3.500 exemplaires dans ses différentes versions pour plus de 30 forces armées clientes dans le monde ».