Demilitarisation getting shot of the MLRS rocket stock

06/11/2009

PR_2009-11-06

MBDA, Europe’s leading guided missile systems company, is bidding for two separate demilitarisation contracts involving a combined total of 49,000 MLRS rockets currently held in the UK and French inventory.

In keeping with the spirit of the 2008 Oslo accord, the UK and France are already looking at means of de-stocking and demilitarising their inventory of sub-munition equipped MLRS rockets (27,000 in the case of the UK and 22,000 for France). As a result, NAMSA (the NATO Maintenance and Supply Agency), has issued an RFP (Request For Proposals) on behalf of the UK MoD while DCMAT (the materials and maintenance arm of the French Army) has issued an RFI (Request For Information) to elicit solutions from industry. In response, MBDA is putting forward a highly cost-effective solution that is fully compliant with the wide range of safety, security and environmental issues involved.

This solution benefits from MBDA’s extensive experience as a manufacturer of guided missiles, involving not only large-scale dismantling of complex munitions for customers during servicing and product upgrades but also experience in the handling of pyrotechnics. It also has the full backing of the regional civil authorities in the area of central France known as Région Centre where MBDA has several facilities. It is one of these, Bourges-Subdray, that has been earmarked for the demilitarisation operation because it already has existing buildings that fully meet the required regulatory norms for such an activity.

Up to now, demilitarisation has generally involved the detonation of munitions in the open air with all the negative environmental issues this implies. Given the quantities of MLRS rockets involved, MBDA will, however, employ the latest equipment including robotic handling devices to ensure that operators are not endangered by proximity to energetic materials. The process will also include a special furnace capable of burning at very high temperature the propergol (the rocket propellant) and the explosives contained within the MLRS rocket. Several filtration stages have been identified to ensure that the most stringent of European environmental emissions regulations are met. Recycling also plays a large part in MBDA’s solution with 97% of the inert material in each MLRS rocket scheduled for re-use.

Referring to the project, Antoine Bouvier, CEO of MBDA, said: “The MBDA proposal is both comprehensive and mature in offering the most cost-effective and efficient solution to both NAMSA and DCMAT. For MBDA, the setting up of an industrial demilitarisation capability will provide the necessary long term expertise that is becoming increasingly expected of a weapon system company. Indeed, right at the beginning of the conceptual phase of a new programme, military customers are demanding that the through-life cost of ownership right up to the end of equipment life is taken into account”.

Plans have already been drawn up in readiness for an area to be adapted within the Bourges-Subdray facility. Suppliers of the necessary equipment have been sourced and the site would be capable of commencing full-scale demilitarisation activities within about 24 months of contract award.

PR_2009-11-06

MBDA, leader européen des systèmes de missiles, se positionne sur deux contrats de démilitarisation impliquant un total de 49.000 roquettes MLRS (Multiple Launch Rocket Systems) françaises et britanniques.

En application de l’accord d’Oslo sur le retrait des armes à sous-munitions, la France et le Royaume-Uni préparent le démantèlement de leurs roquettes MLRS (27.000 pour le Royaume-Uni, 22.000 pour la France). La NAMSA (agence OTAN pour les approvisionnements et la maintenance), agissant pour le compte du ministère britannique de la défense, a publié un appel d’offres début octobre, tandis que la Direction Centrale du Matériel de l’Armée de Terre (DCMAT) lançait une consultation (Request For Information). En réponse à ces deux marchés, MBDA se présente avec une solution économique, parfaitement conforme aux nouvelles contraintes sécuritaires et environnementales.

En qualité d’intégrateur de missiles, MBDA a l’expérience non seulement de la manipulation de produits pyrotechniques mais aussi du démontage à grande échelle de  munitions complexes lors des opérations de modernisation de ses produits.  Enfin, le projet est pleinement soutenu par les collectivités territoriales de Bourges et de la région Centre où MBDA dispose de plusieurs sites industriels. Parmi ces sites, c’est celui de Bourges-Subdray qui a été retenu pour les opérations de démilitarisation car il comporte des bâtiments disponibles parfaitement conformes aux normes de sécurité nécessaires.

Jusqu’à présent, la destruction des munitions se faisait à l’air libre avec tous les risques que cela représentait pour l’environnement. Etant donné les quantités impliquées par le démantèlement des roquettes MLRS, MBDA a basé sa solution sur une chaîne de robots manipulateurs, évitant toute mise en présence dangereuse des personnels avec les matériaux énergétiques, ainsi qu’un four où seront brûlés à haute température le propergol et les explosifs. Plusieurs étages de filtration ont été prévus pour garantir le respect des règlements européens les plus stricts. Enfin, MBDA s’engage à recycler 97 % des matériaux inertes composant les roquettes MLRS à démanteler.

S’exprimant sur le projet, Antoine Bouvier, Chief Executive Officer de MBDA, a déclaré : « Notre proposition est à la fois complète et mature et offre le meilleur rapport coût-efficacité pour nos clients de la NAMSA et de la DCMAT. Pour MBDA, l’appoint de cette nouvelle activité industrielle de démantèlement pérennisera une expertise qui s’avère désormais nécessaire chez un missilier. En effet, les clients militaires exigent de connaître le coût global de possession avec la prise en compte, dès leur conception, de la fin de vie des matériels. »

Les plans de l’outil industriel nécessaire pour la démilitarisation des roquettes MLRS sur le site de Bourges-Subdray sont aujourd’hui prêts. Les outillages et leurs fournisseurs ont été identifiés et le site pourrait commencer à fonctionner dans les 24 mois suivant un premier contrat.

PR_2009-11-06

MBDA, leader europeo nei sistemi missilistici è in lizza per due diversi contratti di smantellamento munizioni, per un totale complessivo di 49.000 MLRS (Multiple Launch Rocket System) attualmente custoditi nei depositi francesi e inglesi.

In linea con l’accordo di Oslo, la Francia e il Regno Unito stanno preparando la riduzione e lo smantellamento dei razzi MLRS (27.000 unità per UK e 22.000 per la Francia), presenti nei loro depositi. Come risultato di questo progetto, la NAMSA, (NATO Maintenance and Supply Agency) che agisce per conto del ministero della difesa britannico e la DCMAT (Direction Centrale Matériel) hanno rispettivamente emesso una RFP (Request For Proposal) ed una RFI (Request For Information), per sollecitare soluzioni dall’industria. MBDA ha risposto con una soluzione conveniente in termini di costo-efficacia e pienamente conforme rispetto all’ampio spettro di possibilità inerenti i servizi, la sicurezza e l’ ambiente.

Questa soluzione beneficia della notevole esperienza che MBDA vanta come produttore di sistemi missilistici, non solo nel campo dello smantellamento su larga scala di munizioni complesse nell’ambito di operazioni di assistenza e  modernizzazione dei suoi prodotti, ma anche nella movimentazione di prodotti pirotecnici. Inoltre, il progetto è completamente sostenuto dalle autorità civili della Francia centrale, nota come Région Centre, dove MBDA è presente con diversi impianti industriali. Tra questi siti, quello di Bourges-Subdray è stato scelto per le operazioni di smilitarizzazione, in quanto già dispone di strutture edificate, già perfettamente conformi alle normative richieste da questo tipo d’attività.

Fino ad oggi, la distruzione delle munizioni avveniva all’aperto, con tutte le conseguenze negative per l’ambiente che questo tipo di operazioni comportava.
Date le quantità di razzi MLRS implicate nello smantellamento, MBDA utilizzerà le più recenti attrezzature tecnologiche, tra i quali dispositivi di manipolazione robotica, per evitare agli operatori l’esposizione ai pericoli dovuti alla presenza di materiali pirotecnici. Il progetto prevede inoltre una fornace capace di bruciare a temperature molto elevate, i propergoli (propellente dei razzi) e gli esplosivi contenuti in essi. Per garantire il rispetto delle normative europee sulle emissioni ambientali, sono state previste più fasi di filtraggio. Infine, MBDA si impegna a riciclare il 97% dei materiali inerti che compongono i razzi MLRS da smantellare.

Commentando il progetto, Antoine Bouvier, Chief Executive Officer di MBDA, ha dichiarato: “La nostra proposta è completa e all’avanguardia ed offre il miglior rapporto costo-efficacia sia per la NAMSA che per la DCMAT. Per MBDA, questa nuova attività industriale di smantellamento completerà la gamma di competenze ormai indispensabili per un’azienda costruttrice di sistemi missilistici. Infatti, proprio all’inizio della fase concettuale di un nuovo progetto, i clienti del settore militare esigono di conoscere il costo complessivo dell’intera attività, dall’ideazione allo smaltimento dei materiali.

I progetti sono già stati redatti in preparazione di un’apposita area nel sito di Bourges-Subdray. I fornitori dell’attrezzatura necessaria all’attività sono già stati individuati ed il sito potrà essere in grado di iniziare queste attività di smilitarizzazione, su larga scala, entro 24 mesi dall’acquisizione del contratto.