Bundeswehr successfully concludes laser weapon trials at sea

22/09/2023
  • gb flag
  • de flag

Schrobenhausen, Düsseldorf 22 September 2023 – Laser Weapon Demonstrator (LWD) trials onboard the German frigate Sachsen have successfully been completed, following on from the integration of the LWD in June 2022.

The High-Energy Laser Naval Demonstrator Working Group (or ARGE), consisting of MBDA Deutschland GmbH and Rheinmetall, is responsible for development and construction of the LWD, and for supporting the trials that were planned and organised by the Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology and In-Service Support (BAAINBw).

During the trials, comprising six campaigns lasting nearly a year, the combat effectiveness of the LWD was proven in increasingly complex scenarios, under realistic operating conditions and against different target types. This included all LWD aspects: from detection and tracking (including highly agile targets); the interplay of sensors, command and weapon engagement systems, and effectors; possible rules of engagement; and of course the successful engagement of targets with a high-energy laser beam.

The LWD has performed more than a hundred test firings onboard the Sachsen and proved that a laser is capable of successfully engaging targets in a maritime environment. At the end of the trials, the LWD’s capabilities were successfully demonstrated at two VIP days in front of high-ranking representatives of the Federal Office for Bundeswehr Equipment, Information Technology and In-Service Support (BAAINBw), the Germany Navy and Army, as well as the Bundeswehr Office for Defence Planning (PlgABw), which also included shooting down a drone. Also, representatives of the British, Netherlands, and Norwegian Navy participated during the demonstration. The huge success of the test campaign was due to excellent co-operation between the BAAINBw and its subordinate detachments, the German Navy and especially the crew of the frigate Sachsen, and ARGE, the industry working group.

Following nearly a year of tests, the BAAINBw and the defence industry have gained valuable knowledge into the operational possibilities, performance capabilities and development potential of high-energy laser effectors. The demonstrator is currently undergoing detailed examination, after which it will be transferred to Bundeswehr Tech­nical Centre 91 in Meppen. The test results and subsequent analysis will be used for mini­mizing risks in a possible next phase i.e. the development of an operational laser weapon system.

The prerequisites for the development of a first laser weapon have generally been set. Both companies have launched internal preparations for the development phase within their own field of responsibility.

Complementing gun-based systems and guided missiles, an operational laser weapon system lends itself particularly well to countering the threat from drones, drone swarms, speedboats and possibly missiles at close to very close range. In the future it could also undergo a performance upgrade for destroying supersonic missiles, rockets and mortar and artillery rounds.

Schrobenhausen, Düsseldorf – Nach der Integration des Laserwaffendemonstrators (LWD) auf der Fregatte 124 „SACHSEN“ im Juni 2022 wurde die Erprobung des LWD auf See erfolgreich abgeschlossen. Verantwortlich für die Entwicklung und den Bau des LWD sowie die Unterstützung der vom BAAINBw geplanten und organisierten Erprobungskampagnen ist die Arbeitsgemeinschaft (ARGE) Hochenergielaser Marinedemonstrator, bestehend aus MBDA Deutschland GmbH und Rheinmetall Waffe Munition GmbH.

Während der fast einjährigen Erprobung mit insgesamt sechs Kampagnen zeigte der Laserwaffendemonstrator (LWD) in immer komplexer werdenden Szenarien unter realitätsnahen Einsatzbedingungen gegen verschiedene Ziele seine Leistungsfähigkeit. Dabei wurden alle Aspekte vom Tracking – auch hoch agiler Ziele -, über das Zusammenspiel von Sensorik, Führungs-/Waffeneinsatzsystem und Effektor, möglichen Rules of Engagement bis hin zur erfolgreichen Bekämpfung von Zielen mittels Hochenergielaserstrahlung getestet.

Der LWD hat in mehr als 100 Testschüssen an Bord der Fregatte „SACHSEN“ überzeugt. Es wurde nachgewiesen, dass eine Laserwaffe in der Lage ist, unterschiedlichste Ziele im maritimen Umfeld erfolgreich zu bekämpfen. Zum Abschluss der Erprobung wurden die Fähigkeiten des LWD im Rahmen zweier VIP-Tage einem Publikum hochrangiger Vertreter aus dem Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw), der Deutschen Marine, dem Deutschen Heer und dem Planungsamt der Bundeswehr erfolgreich demonstriert, unter anderem mit dem Abschuss einer Drohne. Auch Vertreter der englischen, niederländischen und norwegischen Marine nahmen an der Demonstration teil. Der Erfolg der Erprobungskampagne ist das Ergebnis der exzellenten Zusammenarbeit zwischen dem BAAINBw inkl. dessen nachgeordneten Dienststellen, der Deutschen Marine und insbe­son­dere dem Bordkommando der Fregatte „SACHSEN“ sowie der ARGE.

Mit dem Abschluss der fast einjährigen Erprobung haben der Auftraggeber BAAINBw und die Industrie wichtige Erkenntnisse über die Einsatzmöglichkeiten, die Leistungsfähigkeit und das Entwicklungspotential von Hochenergielaser-Effektoren gewonnen. Der Demonstrator wird nun ausgiebig untersucht und dann zur Wehrtechnischen Dienststelle 91 nach Meppen für weitere Versuche transferiert. Ergebnisse der Erprobung sowie der Untersuchung sollen genutzt werden, um das Risiko für die mögliche nächste Phase, die Entwicklung eines operationellen Laserwaffen­systems, zu minimieren.

Die beiden an der ARGE beteiligten Firmen haben bereits intern mit den Vorbereitungen auf die Entwicklungsphase innerhalb der jeweiligen Verantwortungsbereiche begonnen.

Ein operationelles Laserwaffensystem eignet sich komplementär zu Rohrwaffen und Lenkflug­körpern insbesondere zur Abwehr von Drohnen, Drohnenschwärmen oder angreifenden Schnell­booten sowie ggf. Lenkflugkörpern im Nah- und Nächstbereich. Es kann aber in der Zukunft auch leistungsfähiger ausgestattet und zur Zerstörung von Überschall-Lenkflugkörpern und Raketen sowie Mörser- und Artilleriegranaten eingesetzt werden.

> Press contact