2011 Results confirm MBDA as European Champion

20/03/2012
  • de flag

PR_2012-03-20

MBDA, the European champion and global player in missiles and missile systems, generated 3 billion euros of revenue in 2011. The recent years were marked by significant cuts in European budgets but the order book remains robust by amounting to 10.5 billion euros at year-end. New orders in 2011 came to € 2.6 bn although a major export contract, expected last year, was not officially awarded until this year. Operational performance remains stable at around 10%.

In the words of Antoine Bouvier, Chief Executive Officer of MBDA: “2011 was an excellent year for MBDA on an operational level, both for the programmes in production and for those in development. We received very positive feedback from the military campaigns in Afghanistan, Libya and the Ivory Coast about MBDA equipment and the support provided for the armed forces. For MBDA, all of these successes go towards confirming the confidence our customers have in us when it comes to the setting up of a single European prime defence contractor. In 2011, the vision of MBDA as a European champion – present in four countries (France, Britain, Italy and Germany) and developing in a fifth (Spain) – was, more than ever, our roadmap.

The latest advance in Franco-British co-operation is rooted in the recognition of the strategic nature of the missile sector and the implementation of long-term objectives shared by industry and the two governments. At a time of strong pressure on defence spending, it is the best way to optimize the use of the available budgets to meet the capability requirements of the armed forces and to strengthen industrial sovereignty capacities. The relevance and merit of these principles extend far beyond the Anglo-French relationship. Our aim is to promote the “complex weapon sector” in each of our home countries, give renewed impetus to the launching of new European programmes and that will reinforce MBDA’s status as the pioneer of the European defence industry.

The prospects for MBDA also depend on the development of our strategy as a global player. Our activities outside Europe will extend from the creation of partnerships in strategic countries, like India, UAE and Turkey, to advancing our strategy in the United States, following on from the acquisition in 2011 of a missile design development and live build manufacturing facility.

As the financial crisis continues to weigh on defence budgets in Europe, we are able to respond by continuing to reinforce our integration and our efficiency as the European champion. These strengths also serve to make MBDA a global player with the flexibility and the level of competitiveness to develop export and international co-operation outside Europe.”

PR_2012-03-20

MBDA, champion européen et acteur global dans le domaine des missiles et systèmes de missiles, a réalisé en 2011 un chiffre d’affaires de 3 milliards d’euros. Ces dernières années ont été marquées par une baisse sensible des budgets européens, mais le carnet de commande est néanmoins resté robuste et s’établissait à 10,5 milliards d’euros au 31 décembre dernier. Les prises de commandes se sont élevées en 2011 à 2,6 Md€ bien qu’un important contrat export, attendu l’année dernière, n’ait été notifié que cette année. La performance opérationnelle reste stabilisée autour des 10 %.

Antoine Bouvier, Chief Executive Officer de MBDA a déclaré : « 2011 a été une année excellente pour MBDA sur un plan opérationnel, tant pour les programmes en production que pour ceux en développement. Nous avons reçu des retours très positifs des campagnes militaires d’Afghanistan, de Libye et de Côte d’Ivoire concernant les matériels MBDA et le support apporté aux Forces armées. Pour MBDA, tous ces succès sont venus confirmer la confiance que nous accordent nos clients afin d’établir un maître d’œuvre européen unique. En 2011, la vision de MBDA champion européen présent sur quatre pays, la France, la Grande-Bretagne, l’Italie et l’Allemagne, et se développant sur un cinquième, l’Espagne, a été plus que jamais notre feuille de route.

La nouvelle avancée de la coopération franco-britannique est fondée sur la reconnaissance du caractère stratégique du secteur des missiles et la mise en place d’objectifs de long terme partagés entre l’industrie et les gouvernements. Dans une période de forte pression sur les budgets de défense, c’est le moyen d’utiliser au mieux les budgets disponibles pour satisfaire les besoins capacitaires des forces armées et renforcer les capacités industrielles de souveraineté. La validité de ces principes s’étend bien au-delà du périmètre franco-britannique. Notre objectif de renforcer notre position de Champion européen passe par la promotion de la «Filière missiles» dans chacun de nos pays domestiques, de recréer une dynamique qui permettra de lancer de nouveaux programmes européens et d’être toujours les pionniers de l’industrie de défense européenne.

Les perspectives pour MBDA passent aussi par le développement de notre stratégie d’acteur global. Nos activités hors d’Europe iront de la mise en œuvre de partenariats dans des pays stratégiques comme l’Inde, les EAU et la Turquie, à la poursuite de notre stratégie aux Etats-Unis, après l’acquisition en 2011 d’une activité complète de développement, de production et d’intégration pyrotechnique de missiles.

Alors que la crise financière continue de peser sur les budgets de défense en Europe, nous sommes en mesure de répondre grâce au renforcement continu de notre intégration et de notre efficacité en tant que champion européen. Ces atouts permettent également à MBDA d’être un acteur global suffisamment flexible et compétitif pour développer l’exportation et la coopération internationale hors d’Europe. »

PR_2012-03-20

MBDA, europäischer Marktführer und Global Player auf dem Gebiet der Lenkflugkörper und Lenkflugkörpersysteme, hat im Jahr 2011 einen Umsatz von 3 Milliarden Euro erwirtschaftet. Trotz des deutlichen Rückgangs der Verteidigungsbudgets in Europa in den vergangenen Jahren, blieb der Auftragsbestand robust. Am 31. Dezember 2011 konnte ein Auftragsbestand von 10,5 Milliarden Euro verzeichnet werden. Der Auftragseingang im Jahr 2011 betrug 2,6 Milliarden Euro, obwohl ein für 2011 geplanter umfangreicher Exportvertrag bis zu diesem Jahr nicht vergeben wurde. Die operationelle Leistung bleibt stabil bei ca. 10 Prozent.

Antoine Bouvier, Chief Executive Officer von MBDA, erklärte: „2011 war für MBDA auf operationeller Ebene ein ausgezeichnetes Jahr. Dies gilt sowohl für die Programme in der Produktion als auch für die in der Entwicklung. Wir haben von unseren Kunden mit Blick auf die Einsätze in Afghanistan, Libyen und der Elfenbeinküste sehr positive Rückmeldungen erhalten. Dies gilt für die MBDA-Produkte und unsere Unterstützung für die Streitkräfte. Für die MBDA gilt, dass diese Erfolge das Vertrauen unsere Kunden bestärkt, wenn es darum geht einen europäischen Hauptauftragnehmer im Verteidigungssektor zu etablieren. Im Jahr 2011 war die Vision von einer MBDA als europäischer Marktführer mit einer Präsenz in vier Ländern (Frankreich, Großbritannien, Italien und Deutschland) und der Aufbau einer fünften Präsenz (Spanien) mehr denn je unser Ziel.

Die jüngsten Fortschritte in der französisch-britischen Zusammenarbeit sind die Anerkennung der Lenkflugkörperindustrie als strategische Industrie und auf gemeinsame langfristige Ziele der Industrie und der beiden Regierungen. In Zeiten von Sparzwängen ist dies das Mittel, die zur Verfügung stehenden Verteidigungsbudgets so gut wie möglich zu nutzen, um den Bedarf der Streitkräfte zu decken und die industriellen Fähigkeiten zu stärken. Diese Grundsätze gelten weit über die französisch-britische Zusammenarbeit hinaus. Es ist unser Ziel, die Idee vom „Team Complex Weapons“ in allen unseren Heimatländern zu verbreiten, um den Start neuer europäischer Programme zu fördern. Dies wird MBDAs Stellung als Vorreiter der europäischen Verteidigungsindustrie stärken.

Die Aussichten der MBDA hängen auch von der Entwicklung unserer Strategie als Global Player ab. Unsere Aktivitäten außerhalb Europas werden neue Partnerschaften in strategischen Ländern wie Indien, den Vereinigten Arabischen Emiraten und der Türkei bis zur Weiterverfolgung unserer Strategie in den USA umfassen. In den USA haben wir im Jahr 2011 ein Werk für die Entwicklung, Produktion und Integration von Lenkflugkörpern übernommen.

So wie sich die Finanzkrise weiterhin auf die Verteidigungsbudgets in Europa auswirkt, sind wir in der Lage unsere Bemühungen zur Integration und zur Steigerung unserer Effizienz als europäischer Marktführer weiter zu intensivieren. Diese Stärken werden MBDA auch zu einem flexiblen und wettbewerbsfähigen Global Player machen, der den Export und die internationale Zusammenarbeit außerhalb Europas weiter entwickelt.“

PR_2012-03-20

MBDA, azienda leader in Europa e uno tra i maggiori fornitori mondiali nel settore missili e sistemi missilistici, nel 2011 harealizzato un volume d’affari di 3 miliardi di euro. Nonostante questi ultimi anni siano stati segnati da un ribasso considerevole dei budget europei, il portafoglio ordini ha resistito e, al 31 dicembre scorso, ha toccato i 10,5 miliardi di euro. Le acquisizioni di ordini nel 2011 hanno raggiunto i 2,6 miliardi di euro e la performance operativa si è stabilizzata intorno al 10 %.

Antoine Bouvier, Chief Executive Officer di MBDA, ha dichiarato: «Il 2011 è stato un anno eccellente per MBDA sul piano operativo, sia per i programmi in corso, sia per quelli in via di sviluppo. Abbiamo ottenuto commenti più che positivi dalle campagne militari in Afghanistan, Libia e Costa d’Avorio, relativamente agli equipaggiamenti MBDA e al supporto fornito alle forze armate. Tutti questi successi non fanno che confermare la fiducia accordataci dai clienti che ci hanno eletto come principale committente europeo. Nel 2011, la visione di MBDA come leader europeo – presente in quattro paesi (Francia, Gran Bretagna, Italia e Germania) e presto in un quinto, la Spagna – è stata più che mai il nostro percorso industriale.

Gli ultimi sviluppi nella cooperazione franco-britannica sono basati sul riconoscimento del carattere strategico del settore dei missili e sulla definizione di obiettivi a lungo termine condivisi tra l’economia industriale e i governi. In un periodo di forte pressione sui budget destinati alla difesa, è necessario utilizzare al meglio le risorse disponibili per soddisfare le richieste delle forze armate e rafforzare le capacità industriali sovrane. La validità di questi principi si estende ben oltre il perimetro franco-britannico. Il nostro obiettivo è rafforzare la nostra posizione di leader europeo attraverso la promozione della “filiera missili” in ciascuno dei nostri paesi domestici e ricreare una dinamica che ci consenta di lanciare nuovi programmi europei ed essere sempre i pionieri nel settore difesa europeo.

Le prospettive MBDA dipendono anche dallo sviluppo della nostra strategia quale fornitore mondiale. Le nostre attività extraeuropee si avvarranno di partnership in paesi strategici come l’India, gli Emirati Arabi Uniti e la Turchia, per proseguire la nostra strategia negli Stati Uniti, dopo l’acquisizione, nel 2011, di un’unità completa di sviluppo, produzione e integrazione pirotecnica di missili.

Mentre la crisi finanziaria continua ad avere un forte impatto sui budget di difesa in Europa, noi siamo in grado di reagire grazie al rafforzamento continuo della nostra integrazione e della nostra efficienza in qualità di leader europeo del settore. Queste carte vincenti consentono a MBDA di essere un protagonista mondiale tanto flessibile e competitivo da riuscire a sviluppare le esportazioni e la cooperazione internazionale extraeuropea.”