MBDA unveils its vision for the future of C2

16/06/2014
PR_2014-06-16-1
© Sidonie Deschamps MBDA

Drawing on its unique air defence systems experience in Europe, MBDA is unveiling the future direction it is considering for Command and Control (C2) systems via an interactive demonstrator called MiC2 (MBDA innovative C2). Taking into consideration the threat evolution and ever increasing operational demands, MiC2 is aimed at improving the efficacy of air defence operators. In particular, it is aimed at easing their workload while at the same time allowing them to maximize the deployment and engagement characteristics of each kind of missile involved. To achieve this, MiC2 calls on the most recent advances in Man Machine Interface (MMI). Inspired by smartphones and tablets, its MMI is more intuitive and natural, whilst the introduction of technologies such as voice recognition and eye tracking provide fluidity and speed of execution for the operator.

With the C2 systems that we are delivering today, there is a noticeable trend towards the growth in the number of sources of information, a trend that in all likelihood will increase over the years to come. These sources include active radars as well as passive or multi-static radars, video or infra-red panoramic view sensors, without forgetting tactical data networks such as Link 11 and Link 16,” explains François Moussez, MBDA’s Military Air Advisor. “At the same time, customers are increasingly looking for C2 systems that are capable of controlling several layers of air defence. And the rules of engagement are becoming much stricter. In having to manage ever more complex systems with extremely demanding target identification requirements, operators will see their workload increase. It is in thinking about tomorrow that we have decided to consider C2 ergonomics, maintaining the principle of placing of the operator at the centre of the activity and providing him with the information that he needs with a minimum of effort and in the minimum period of time”.

For MBDA, the MiC2 demonstrator is a tool which will allow us to explore and test the new man-machine interfaces during the carrying out of an air defence engagement with the customer. With MiC2, we can prepare our future product offer and continue to adhere more closely to the evolving operational needs of our customers while all the time bearing in mind the heavy and lasting pressure on manning levels,” concludes François Moussez.

PR_2014-06-16-1
© Sidonie Deschamps MBDA

Avec son expérience unique en Europe dans les systèmes de défense anti-aérienne, MBDA présente ses orientations futures pour les systèmes de Commandement et Contrôle (C2) au travers d’un démonstrateur interactif appelé MiC2 (MBDA innovative C2). Prenant en compte l’évolution de la menace et des contraintes d’emploi de plus en plus délicates, le MiC2 est destiné à améliorer la tâche des opérateurs de défense aérienne. En particulier, il vise à alléger leur charge de travail, tout en leur permettant de se réapproprier les logiques d’emploi et d’engagement de chaque type de missile. Pour cela, le MiC2 fait appel aux avancées les plus récentes dans les technologies d’interfaces homme-machine (IHM). Inspirées des smartphones et des tablettes, ces IHM sont plus intuitives et plus naturelles, tandis que l’introduction de technologies telles que la commande vocale ou l’oculométrie apporte fluidité et rapidité d’exécution à l’opérateur.

« Dans les C2 que nous vendons aujourd’hui, on constate une tendance à l’accroissement du nombre des sources d’informations, tendance qui, selon toute vraisemblance, s’amplifiera dans le futur : des radars actifs mais aussi des radars passifs ou multistatiques, des capteurs vidéo ou des veilles panoramiques infrarouges, sans oublier les réseaux de données tactiques, tels que les liaisons 11 et 16, » explique François Moussez, conseiller militaire Air chez MBDA. « Parallèlement, les clients demandent de plus en plus des C2 capables de commander plusieurs couches de défense antiaérienne. Et les règles d’engagement deviennent beaucoup plus strictes. En ayant à gérer des systèmes toujours plus complexes avec de très fortes contraintes d’identification sur les cibles à engager, les opérateurs verront leur charge de travail augmenter. C’est en pensant à demain que nous avons décidé de mener une réflexion sur l’ergonomie des C2, en gardant pour principe de placer l’opérateur au centre du jeu et de lui apporter les informations dont il a besoin avec un minimum d’actions de sa part et dans un minimum de temps. »

« Pour MBDA, le démonstrateur MiC2 est un outil qui permettra d’explorer et de tester avec les clients l’apport des nouvelles interfaces homme-machine pour la conduite d’un engagement anti-aérien. Avec le MiC2, nous pouvons préparer l’avenir de notre offre et continuer de coller au plus juste à l’évolution des besoins opérationnels de nos clients militaires tout en tenant compte des contraintes fortes et durables que ceux-ci connaissent sur leurs effectifs. » conclut François Moussez.