Royal Navy’s new PAAMS(S) air defence system arrives in Toulon for trials

29/11/2007
  • de flag

PR_2007-11-29The Royal Navy’s PAAMS (Principal Anti-Air Missile System) has moved closer to service entry as prime contractor MBDA prepares the new advanced naval air defence system for firing trials.

The PAAMS(S) Sea Trials Platform, Longbow, has arrived at the Toulon naval base in the Mediterranean in readiness for the firing trials campaign to verify the full performance of the integrated PAAMS(S) system. The firings will take place at the CELM (Centre d’Essais de Lancement des Missiles) test range near the Ile du Levant off the French Mediterranean coast. The first full firing will be undertaken in the first half of 2008.

PAAMS is the next generation naval air defence system for self, local and fleet area defence that will equip the Royal Navy’s new Daring class Type 45 destroyers as well as the Horizon and Orizzonte frigates of the French and Italian Navies respectively. The Royal Navy’s PAAMS (S) system differs from the PAAMS (E) selected by France and Italy as it will employ the newly-developed SAMPSON Multi-Function Radar (MFR) radar being built by BAE Systems INSYTE. France and Italy selected the EMPAR MFR, hence the PAAMS (E) configuration.

Nick Neale, PAAMS(S) Project Director : “The PAAMS (S) programme is progressing extremely well and we are looking forward with confidence to the trials next year. The firing campaign will benefit from all the experience gained from de-risking activities undertaken to date at MBDA’s PAAMS Integration Facility in Bristol and the Eskmeals development facility in Cumbria (north England), the integration and trials carried out on Longbow and the integration with the ship combat system carried out at the BAE Systems’ Maritime Integration & Support Centre (MISC) at Portsmouth”, he said.

Antoine Bouvier, CEO of MBDA, said: “PAAMS(S) is well placed to benefit from the successful firings of MBDA’s Aster 15 and 30 missiles under the Franco-Italian SAAM naval air defence system, SAMP/T ground-based air defence system and PAAMS (E) system (for which the final qualification firing took place in May 2007). We are moving ever closer to the date when both versions of PAAMS will be in service, providing what is undoubtedly the world’s best naval air defence system of its type”.

All the PAAMS (S) system elements have been set to work on the first of class Type 45, HMS Daring, and deliveries of PAAMS equipment to the second Type 45, HMS Dauntless, are complete.

PR_2007-11-29Le PAAMS (Principle Anti-Air Missile System) de la Royal Navy approche de sa mise en service : MBDA prépare ce nouveau système de défense navale anti-aérienne avancé pour ses tirs d’essai.

La plate-forme Longbow conçu pour les essais en mer du système PAAMS(S) est arrivée à la base navale de Toulon, pour préparation de la campagne d’essais réels destinée à vérifier les performances du système PAAMS(S) intégré. Les tirs d’essai seront effectués sur le polygone de tir du CELM (Centre d’Essais de Lancement des Missiles), près de l’Ile du Levant, au large de la côte méditerranéenne française. Le premier tir complet sera effectué au cours du premier semestre 2008.

Le PAAMS est le système de défense anti-aérienne de prochaine génération conçu pour l’autodéfense, la défense de zone et la défense locale de flotte qui équipera les nouveaux destroyers 45 de la classe Daring de la Royal Navy, ainsi que les frégates Horizon et Orizzonte qui équiperont respectivement les marines française et italienne. Le système PAAMS(S) de la Royal Navy se distingue du PAAMS (E) retenu par la France et l’Italie par le fait qu’il utilise le tout nouveau radar multifonction (MFR) SAMPSON élaboré par BAE Systems INSYTE. La France et l’Italie ont sélectionné le MFR EMPAR, d’où l’utilisation de la configuration PAAMS (E).

Le programme PAAMS (S) se déroule parfaitement bien -a expliqué Nick Neale, Directeur du projet PAAMS(S). Nous attendons avec confiance les essais de l’année prochaine. Cette campagne d’essai bénéficiera de toute l’expérience que nous avons acquise lors des activités d’élimination des risques effectuées à ce jour dans les installations d’intégration PAAMS de MBDA de Bristol et dans les installations de développement d’Eskmeals, dans la région du Cumbria, dans le nord de l’Angleterre, et lors de l’intégration et des essais effectués sur le Longbow et de l’intégration au système de combat embarqué, effectués au MISC (centre d’intégration et de soutien maritimes de BAE Systems) de Portsmouth”.

Pour Antoine Bouvier, CEO de MBDA : “Le PAAMS(S) est bien placé pour bénéficier pleinement de tous les tirs d’essai effectués avec succès sur les missiles Aster 15 et 30 de MBDA dans le cadre du programme de système de défense anti-aérienne naval SAAM franco-italien, du programme de système de défense anti-aérienne au sol SAMP/T et du système PAAMS (E) (dont les derniers tirs de qualification ont été effectués en mai 2007). Nous nous rapprochons du moment où les deux versions du PAAMS entreront en service et constitueront ce qui sera indubitablement le meilleur système de défense anti-aérienne naval au monde, dans sa catégorie”.

Tous les composants du système PAAMS (S) ont été éprouvés sur le destroyer de type 45 Daring, et toutes les livraisons des équipements PAAMS pour le deuxième destroyer de type 45 Dauntless ont été faites.

PR_2007-11-29PAAMS (Principle Anti-Air Missile System) der Royal Navy rückt seiner Indienststellung näher. Als Hauptauftragnehmer bereitet MBDA das neue schiffgestützte Luftverteidigungssystem auf eine Testschussserie vor.

Die PAAMS (S)-Plattform für Tests auf See, Longbow, ist für die anstehendeTestschussserie im Marinestützpunkt Toulon eingetroffen. Ziel ist es, die volle Einsatzfähigkeit des integrierten PAAMS (S) Systems nachzuweisen. Die Testschüsse werden auf dem Versuchsgelände des CELM (Centre d’Essais de Lancement des Missiles) vor der Île du Levant an der französischen Mittelmeerküste durchgeführt. Daserste vollständige Schießen wird im ersten Halbjahr 2008 stattfinden.

PAAMS (S) ist die künftige Generation der schiffgestützten Luftverteidigungssystemezum Eigenschutz der Schiffe, Nahbereich- und Flottenverbandschutz. Sowohl die Zerstörer T 45 der neuen Daring-Klasse der britischen Royal Navy als auch die Horizonund Orizzonte-Fregatten der französischen und italienischen Marine werden mit dem Luftverteidigungssystem ausgerüstet. Das PAAMS (S)-System der Royal Navy unterscheidet sich von PAAMS (E) für Frankreich und Italien. PAAMS (S) ist mit dem von BAE Systems INSYTE neu entwickelten SAMPSON Multifunktionsradar (MFR) ausgerüstet. Frankreich und Italien haben sich aufgrund der PAAMS (E) Konfiguration für EMPAR MFR entschieden.

Nick Neale, PAAMS (S) Projektleiter, erklärte: „Das PAAMS (S)-Programm macht außerordentlich gute Fortschritte. Wir sind im Hinblick auf die Tests im kommenden Jahr zuversichtlich. Die Testschusskampagne wird von unserer gewonnenen Erfahrung profitieren. Dazu zählen die bis heute andauernden Arbeiten zur Risikominimierung inder PAAMS-Integration von MBDA in Bristol sowie in der Entwicklung in Eskmeals in derRegion Cumbria (Nordengland), die Integration und Tests auf der Longbow sowie dieAnpassung an das Einsatzführungssystemvon Schiffen durch das Maritime Integration & Support Center (MISC) von BAE Systems in Portsmouth”.

Antoine Bouvier, CEO von MBDA, erklärte: „PAAMS (S) wird von den erfolgreich durchgeführten Testschüssen der MBDA Aster-Lenkflugkörper 15 und 30 mit dem französisch-italienischen schiffgestützten Luftverteidigungssystem SAAM, dem bodengestützten Luftverteidigungssystem SAMP/T und dem PAAMS (E)-System (dessen letztes Qualifikationsschießen im Mai 2007 statt fand) profitieren. Wir nähern uns dem Zeitpunkt, an dem beide PAAMS-Versionen in Dienst gestellt werden. Sie sindohne jeden Zweifel die weltweit besten schiffsgestützten Luftverteidigungssysteme inihrer Klasse”.

Alle Elemente des PAAMS (S)-Systems wurden auf dem ersten Zerstörer der KlasseT45, HMS Daring, getestet. Die Lieferungen der PAAMS-Ausrüstungen für den zweiten Zerstörer T45, HMS Dauntless, sind abgeschlossen.

PR_2007-11-29Il PAAMS (Principle Anti-Air Missile System) della Royal Navy è prossimo alla sua messa in servizio: MBDA prepara questo nuovo sistema di difesa navale antiaerea avanzato per i suoi tiri di prova.

La piattaforma Longbow progettata per le prove in mare del sistema PAAMS(S) è arrivata alla base navale di Tolone per la preparazione della campagna di prove di tiro destinate a verificare le prestazioni del sistema PAAMS(S) integrato. I tiri di prova saranno effettuati dal poligono di tiro del CELM (Centre d’Essais de Lancement des Missiles), vicino all’Ile du Levant, al largo delle coste mediterranee francesi. Il primo tiro completo sarà effettuato nel corso del primo semestre 2008 e la campagna globale dovrebbe concludersi entro il 2009.

PAAMS è il sistema di difesa antiaerea di prossima generazione progettato per l’autodifesa, la difesa di zona e la difesa locale di flotta che equipaggerà i nuovi “Type 45 destroyer” della classe Daring della Royal Navy, oltre alle fregate Horizon e Orizzonte rispettivamente della marina francese e italiana. Il sistema PAAMS (S) della Royal Navy si differenzia dal PAAMS (E) scelto dalla Francia e dall’Italia per il fatto che utilizza il recentissimo radar multifunzione (MFR) SAMPSON messo a punto da BAE Systems INSYTE. La Francia e l’Italia hanno selezionato l’MFR EMPAR per la configurazione PAAMS (E).

Il programma PAAMS (S) sta avanzando perfettamente”, ha spiegato Nick Neale, Direttore del progetto PAAMS(S). “Attendiamo con impazienza e con fiducia le prove che si svolgeranno l’anno prossimo. Questa campagna di prove godrà di tutta l’esperienza che abbiamo acquisito nel corso delle attività di eliminazione dei rischi effettuate fino ad oggi nella sede d’integrazione PAAMS di MBDA di Bristol e nella sede di sviluppo di Eskmeals, nella regione di Cumbria, nel nord dell’Inghilterra, nel corso dell’integrazione e delle prove effettuate sulla piattaforma Longbow e dell’integrazione al sistema di combattimento imbarcato, effettuato al MISC (Maritime Integration & Support Centre di BAE Systems) di Portsmouth”.

Per Antoine Bouvier, CEO di MBDA: “Il PAAMS(S) si trova nella posizione ideale per poter beneficiare di tutti i tiri di prova effettuati con successo sui missili Aster 15 e 30 di MBDA nell’ambito del programma di sistema di difesa antiaerea navale SAAM italo-francese, del programma di sistema di difesa antiaerea a terra SAMP/T e del sistema PAAMS (E) (i cui ultimi tiri di qualifica sono stati realizzati nel maggio del 2007). Ci stiamo avvicinando al momento in cui le due versioni del PAAMS entreranno in servizio e costituiranno quel che sarà indubitabilmente il miglior sistema di difesa antiaerea navale al mondo, nella sua categoria”.

Tutti i componenti del sistema PAAMS (S) sono stati sperimentati sul “Type 45 Destroyer” Daring e tutte le consegne di apparecchiature PAAMS per il secondo “Type 45 Destroyer” Dauntless sono state eseguite.